E-mail: guus@ham-muiden.nl
Redactie en uitgave: Historisch Archief Muiden. Burg. de Raadtsingel 32, 1398 BG Muiden.Tel.nr. 029426-4922

De Sluiz

 
 

Topografische kaarten 1946 - 1967

 
 

Beste lezer, voor u ziet u de topografische kaart van Muiden en Muiderberg uit 1946 (verkend in 1936, gedeeltelijk herzien in 1946 en uitgegeven in 1949.)

Het is een militaire kaart, dwz de militaire gebouwen ontbreken : De Westbatterij (1851) en het Muizenfort (1874) zijn verdwenen en ook Pampus (1887-1897) is bewust onzichtbaar. Andere opvallende details zijn de nog lege Noorder rietpolder (wijk Noordwest, gebouwd in 1958) en het ontbrekende “Klapwijk” (1966-1967), alsmede de wijk Mariahoeve (1971-1972).

Verder zijn er nog geen eilandjes in het Ijsselmeer, omdat er ook nog geen sprake was van Zuidelijk Flevoland.

 
">
 

Bij deze topografische kaart uit 1967 (uitgegeven in 1969) zijn de Westbatterij en het Muizenfort nog steeds militair geheim, maar Pampus wordt wel weergegeven.

De wijken Noord-west en Zuidwest staan al geheel of gedeeltelijk op de kaart en ook de nieuwe Vechtbrug met de nieuwe A1 ipv de oude Rijksweg (vrgl met1946) is duidelijk te zien. Mariahoeve moet nog gebouwd worden en in het IJmeer, zoals het nu reeds genoemd wordt (Zuidelijk Flevo-land is in 1968 drooggevallen) ligt al één eilandje: Drost.

Bij Muiderberg is het Groot Krabbenhoofd na de afsluiting van de Zuiderzee in 1932 een landtong geworden in plaats van een golfbreker (zie 1946). Er er is nog meer.

 
 
DETAILS VAN EEN WESTELIJK STUKJE MUIDEN IN 1946 EN 1967.
 

Het is bijzonder interessant om in het uiterste westen van de gemeente Muiden de twee topografische kaarten nog eens in detail met elkaar te vergelijken.

Links zien we bovenaan de naam Uilenbosch staan. Deze naam wordt al in 1849 genoemd (Grote Historische Provincie Atlas Noord-Holland, 1849-1859). Hier heeft men in de jaren zestig een groot industrieterrein aangelegd. De nieuw te bouwen elektriciteitscentrale van de PEN en de toekomstige Maxis tekenen zich af op de kaart in 1967. Het met weggebaggerd veen opgespoten PEN-eiland (nu Diemervijfhoek) en de Ballasthaven springen eveneens in het oog.

Links, in 1946, zien we, vlak boven het getal 483, de dynamietopslagplaats van de Kruitfabriek, de Eendenkooi. Deze ging op woensdag 12 juni 1963 rond middernacht met een daverende klap de lucht in en werd niet meer herbouwd.

De huisjes langs de trekvaart (even rechts van de laatste letter "m" van het woord Amsterdam in 1967) werden tot 1939 bewoond door oa. de families Samplonius en Schipper. Bekender was de familie Stoop, die na gezinsuitbreiding een nieuw huis bouwde aan het water. Het buurtje stond bekend als het Stopendorp.

Na de bouw van de Muiderbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal (voorheen Merwedekanaal) omstreeks 1970, werd Rijksweg 1 verbreed tot de A1.

Om ruimte te maken werd de Muider trekvaart naar het noorden opgeschoven, waardoor het Stopendorp verdween. Tenslotte nog even aandacht voor de inmiddels eveneens verdwenen ophaalbrug over de trekvaart in het midden van de kaart (zie ook De Sluiz maart/april 2011.)

 
 
TER VERGELIJKINGDE SITUATIE VAN NU
 

De Stopen uit het Stopendorp zijn voornamelijk naar Muiden verhuisd. Er staan  in 2011 nog 6 families Stoop in het telefoonboek van Muiden. Vier van hen wonen er in De Werven. Je zou kunnen zeggen : Een klein beetje Stopendorp dus.

De strekdam van de Ballasthaven is uitgegroeid tot een driehoekig natuurgebied. Op de kaart uit 1994 is duidelijk te zien dat er twee bochten zitten in de trekvaart die ooit kaarsrecht was. Vergelijk de kaart uit 1946  met die uit 1967 en 1994 en zie de vele verschillen.

 
 
Did you come to my page by SearchEngine? Click here to see my WebSite...